Saturday, July 14, 2007

Alhambra

Rabu 11/7/07-Jam 0600, menaiki pesawat Ryanair dari Liverpool ke Granada, Andalusia, Sepanyol. Ryanair ni lebih kurang Air Asia, boleh dapat harga tambang murah pada masa-masa tertentu. Di England atau Eropah ni kalau nakkan yang murah, perjalanan perlu dirancang terlebih dahulu dan ditempah lebih awal. Banyak perbezaannya. Contohnya tiket keretapi dari Cordoba ke Sevilla boleh berharga antara 7E hingga 23E.

Kami ingin ke Andalusia kerana ingin melihat kesan tinggalan sejarah Islam yang pernah memerintah Andalusia selama lebih 800 tahun sejak dari penaklukan Khalid al-Walid pada tahun 90 hijrah.

Kami merancang untuk melawat 3 bandar di Andalusia iaitu Granada, Cordoba dan Sevilla.



Peta ringkas Andalusia yang merangkumi pekan Granada, Cordoba dan Sevilla. Ianya berdekatan dengan Laut Mediteranean dan berhampiran juga dengan Morroco.
Peta Granada menunjukkan tempat yang kami lalui. Dari lapangan terbang Granada kami ke Alhambra dengan menaiki bas.


Selepas itu mendaftar masuk hotel murah (hotel pilihan kebanyakan pengembara 'backpacker'). Ini hotel termurah yang dicari melalui internet di laman http://www.hostelworld.com/ dengan bayaran 13E seorang. Walaupun murah tapi ada kolam renang kecil kat bumbung, tapi tak sempat nak masuk kolam kerana masa yang terhad dan keletihan berjalan. Tiada alat pendingin hawa tetapi ada air panas. Pendingin hawa tak diperlukan sangat kerana suhu bilik sekitar 27C. Suhu di luar mungkin 27C di awktu pagi/malam dan 35C waktu tengahari.


Selepas mendaftar di hotel Posada Dona Lupe dan makan tengahari (dengan bekalan nasi bersama ayam goreng yang dibawa), kami pun memasuki kota alhambra dengan bayaran E10 seorang. Cukup ramai pelancung, kena beratur panjang untuk membeli tiket. Tiket kami sah untuk lawatan dari jam 1400 hingga 2000. Dalam kota ini ada 3 tempat utama iaitu alcazaba, istana Nazaries dan taman Generalife. Istana Nazaries hanya boleh masuk pada jam 1430 hingga 1500 sahaja. Kami ronda-ronda kat dalam kota ini dengan berjalan kaki sejauh ~4km.




Pintu masuk ke kota al-hambra.Tanda arah ke istana Nazaris, al-cazaba dan taman generalife.

Pandangan dalam istana Nazaris.


Pada dinding tertulis kalimah yang mengagungkan kebesaran Allah seperti "Wallahu ghaa libahu illa Allah"
Istana Nazaris
Al-Cazaba ialah bangunan pertahanan dan penempatan tentera yang terletak disebelah istana Nazaris.

Al-Cazaba mempunyai beberapa menara tinjau.

Tidak jauh dari Istana Nazaris terdapat satu lagi Istana Sultan Yusof

Istana Sultan Yusof yang lebih kecil bangunan tapi ada taman yang besar dengan beberapa air pancut.

No comments: