Thursday, December 17, 2009

Vertigo

Vertigo, or dizziness, refers to the sensation of spinning (subjective vertigo) or the perception that surrounding objects are moving or spinning (objective vertigo). Some patients describe a feeling of being pulled toward the floor or toward one side of the room. Moving the head, changing position, and turning while lying down often worsen vertigo.
The sudden onset of vertigo usually indicates a peripheral vestibular disorder (inner ear disturbance; e.g., BPPV, Ménière disease, vestibular neuritis).
Symptoms of benign paroxysmal positional vertigo (BPPV) usually last a few seconds to a few minutes and are intermittent (i.e., come and go). They also may include lightheadedness, imbalance, and nausea, usually as a result of a change in position (e.g., rolling over in bed, getting out of bed).

Vertigo Causes
Vertigo, or dizziness, usually results from a disorder in the peripheral vestibular system (i.e., structures of the inner ear). Dizziness also may occur as a result of a disorder in the central vestibular system (i.e., vestibular nerve, brainstem, and cerebellum). In some cases, the cause of vertigo is unknown.

Dipetik dari http://www.neurologychannel.com/vertigo/symptoms.shtml

Sudah 2 minggu aku mengalami penyakit ini secara 'On/Off', sekejap ada sekejap tiada. Alhamdulillah masih boleh bertahan. Pernah jumpa doktor perubatan moden dan diberikan ubat saraf dan ubat pening. Nampaknya tidak banyak perubahan. Paling menyeksakan ialah bila bangun pagi. Ambil masa untuk mengimbangi badan yang terasa huyung. Terasa macam nak muntah dan berangin. Bila dapat sendawa, bersin dan melepaskan angin melalui mulut atau buang air terasa kelegaan. Semalam aku pergi jumpa doktor homeopathy pula. Mungkin kesan ubat yang diberikan terasa huyung dan mual. Mungkin akan cuba meneruskan ubat homeopathy untuk sehari dua ini.

Kepada kawan-kawan yang ada maklumat ubat yang sesuai dengan penyakit ini harap dapat dikongsi bersama. Allahumma salli 'ala Muhammad.

7 comments:

Ridwan said...

Salam Dr. Pauzi, semuga cepat sembuh dan dapat berbasikal lagi. Berikut maklumat yg saya dapatkan:

Vertigo is the feeling that you or your environment is moving or spinning. It differs from dizziness in that vertigo describes an illusion of movement. When you feel as if you yourself are moving, it's called subjective vertigo, and the perception that your surroundings are moving is called objective vertigo.

Vertigo can be caused by problems in the brain or the inner ear.

Commonly prescribed medications for vertigo include the following:
- meclizine hydrochloride (Antivert)
- diphenhydramine (Benadryl)
- scopolamine transdermal patch (Transderm-Scop)
- promethazine hydrochloride (Phenergan)
- diazepam (Valium)
These medications should be taken only as directed and under the supervision of a doctor.
(http://www.emedicinehealth.com/vertigo/article_em.htm)

abuomar said...

Salam Ridwan,
Terima kasih atas komen dan doa. Ada rakan2 yang pernah mengalami vertigo mengatakan kurang gula dalam darah. Ini bertentangan dengan komen pengamal homeopathy yang saya jumpa semalam suruh saya kurangkan gula. Selepas saya ambil ubat homeopathy semalam keadaan menjadi lebih teruk. Jadi hari ini saya berhenti mengambilnya. Tengahari tadi saya makan KFC dan Coke. Rasa macam lega pulak. Mungkin juga makanan pemulihan selepas bersenam tidak mencukupi. Nak cuba tengok apa makanan tambahan kat farmasi pulak.

Ridwan said...

Oh ya saya sendiri sudah 2 minggu rehat basikal sebab lutut kanan saya sakit (tdk dapat dilipat). Setelah jumpa dengan doktor pakar orthopedik dan di x-ray (di Hospital An-Nur), alhamdulillah tulang-sendi tiada masalah. Kemungkinan masalah pada tendon/tisu otot. Doktor tersebut mencadangkan teraphy "Sonotron" selama 15minit dan alhamdulillah ada kesan..ketika itu juga sakit berkurang dan lutut terus dapat dilipat. Sekarang msh dlm tahap pemulihan dan makin baik.

abuomar said...

Mudah-mudahan Sdr Ridwan akan segera sembuh dari kecederaan. Gunakan gear ringan bila ingin kembali berkayuh dan tingkatkan balik stamina secara berdikit-dikit.

Anonymous said...

salam Dr...

http://hpa.com.my

try tgk2 web nie...

abuomar said...

Waalaikum mussalam Hafiz,
Alhamdulillah pagi ini nampaknya penyakit vertigo semakin pulih. Beberapa tip saya perolehi semasa menghadiri majlis kahwin jumaat, sabtu dan ahad lepas. Kami sekeluarga sibuk dengan kenduri anak saudara saya minggu ini. Antaranya ialah;
1-makan sardin dalam tin yang belum dimasak
2-minum air kelapa
3-mengadakan hubungan kelamin

abuomar said...

Setelah hampir 2 bulan, penyakit vertigo ku baru pulih sepenuhnya, walaupun begitu kerisauan masih ada.
Semakin kita berumur semakin perlahan proses pemulihan.
Antara cubaan pemakanan ialah mengambil sardin, minum susu (termasuk whey protein), air kelapa dan minum air banyak. Mencuba sebolehnya mengambil makanan mudah hadham.