Monday, February 23, 2009

Jejak Basikal di Perlis

Kayuhan ke Satun telah memperkenalkan aku kepada Abg Rohani (Rons) yang kemudiannya memperkenalkan kepada beberapa lagi kaki kayuh. Ahad semalam aku telah berkayuh (0ff-road) ke Wang Angin dan Wang Panjang bersama Sham, Mad dan Amir. Rons tak dapat ikut kerana lidi rim belakang basikalnya patah semasa berkayuh pulang dari Satun. Beliau tiba jam 9 mlm selepas berkayuh sejauh 175km. Beliau memang jenis pengembara. Beliau pernah berkayuh dari Kangar memasuki Thai dan menyusuri pantai barat Thai sehingga ke sempadan Myanmar (Burma). Pada cuti 1 Mei 09 nanti beliau merancang untuk buat kayuhan ke Thai - program 2 hari 1 malam. Sesiapa berminat dengan aktiviti kembara dengan basikal bolehlah menghubungi beliau ronsadvantures@hotmail.com atau 0194456578. Beliau banyak faham tentang negara Thai dan kerap masuk ke sana. Gelung Hijau bawah ialah Wang Angin. Gelung hijau atas ialah Wang Panjang (atau dikenali juga Wang Pacat).

Profail Wang Angin. Laluan lebar yang curam. Kebanyakannya aku menolak basikal sahaja.

Profail Wang Pacat. Laluan sempit, curam dan teknikal. Kebanyakannya aku menolak basikal juga. Berihat seketika di puncak Wang Angin sambil berbual dengan kumpulan MotoX. Abg Mad (pencen askar) rambut putih tu kira boleh tahan juga kuat.

Cikgu Amir ni cukup bertenaga ketika mendaki dan menurun cerun.

Tayar belakang basikal Sham terlucut selepas menuruni cerun Wang Pacat. Perlu basikal yang lasak untuk jejak ini.

Pagi ini sebelum pulang ke Bangi, Rons ajak berkayuh makan angin melalui jalan-jalan kampung. Laluan jalan kampung ni agak panjang dari Kangar hingga ke Wang Kelian menyusuri lereng bukit Batu Kapur yang bersempadan dengan Thai.

Gelung kuning ialah laluan jalan kampung bertar yang kami lalui (30km) iaitu melalui bendang padi, kebun getah, kebun durian, hutan jati, hutan simpan.

Ada sedikit berbukit iaitu kaki bukit Bintang. Agak mengah juga nak kejar Rons. Kayuhannya nampak relak tapi laju. Begitulah kayuhan orang yang berpengalaman.

Lepas kayuh kami minum bersama rakan lama Azman (triatlet) dan Cikgu Fikri. Cik gu Fikri merancang untuk mengembara 8 hari dengan basikal ke Laos pertengahan tahun ini.

No comments: