Saturday, August 25, 2007

Naqsanbandiah Sg. Pening

Sabtu 25/8/07 - Pagi ni cadang nak kayuh awal pagi tapi hujan, jam 0845 baru mula kayuh. Lama dah tak main basikal gunung, dah berhabuk pun, kerana asyik dengan basikal jalan dan masuk lumba lari. Jadi aku dan anak kayuh dekat-dekat saja. Kami berkayuh dari rumah ke Sg. Pening dekat Taman Naqsanbandiah, Sg. Pening. Aku pernah belajar kat Naqsanbandi ni satu ketika dulu, tapi hanya boleh bertahan beberapa minggu saja, tak sesuai dengan jiwaku. Bila aku kaji kitab gurunya iaitu arwah Yahya Laksamana, ada yang meragukan terutama tentang beliau mentafsir ayat al-qur'an berhubung suruhan menunaikan fardhu jumaat. Jadi kepada sesiapa yang berminat dengan aliran tarikat ni fikir-fikirkanlah, kembali kepada al-qur'an dan sunnah supaya kita tetap berada di jalan yang lurus. Tafsir2 yang lain dari kebiasaan tu kena fikir2kan, begitu juga kena faham hadis sebab ramai orang yang memalsukan hadis dan mendustakan ajaran Nabi saw. Wallahu a'lam.
Profail kayuhan kami pagi ini. Jarak keseluruhan hanya 27km sahaja. Purata kelajuan 14km/jam. Kebanyakan laluan ialah jalan raya bertar dan sedikit tanah merah kebun kelapa sawit dan jalan ke kebun getah.

Peta laluan ke Sg. Pening. Dari sini juga ada laluan ke semenyih, tapi kena lalu kawasan berair dan berlumpur di tepi sebelah kuari.

No comments: